*

Sakari Mäkinen

Hallituksen verolinjaus ruoskii moottoripyörätoimialaa ja pieksee harrastajia

Budjettiriihessä uudelleen pinnalle noussut uusi vero veneille sekä moottoriajonevoille on tekemässä tyhjäksi hallituksen mainostamat norminpurkutalkoot, joista motoristit saivat maistiaisia alkuvuodesta kun MMAF:n uurastus yhdessä lainsäätäjien kanssa huipentui mahdollisuuteen rakentaa omavalmisteisia moottoripyöriä. Tuntuu kuin toinen käsi ei tietäisi mitä toinen tekee?

Nyt puhutaan koko harrastajakuntaa koskettavasta asiasta, jossa uhataan verotuksen keinoin pienentää moottoripyöräharrastajien kokonaismäärää ja ennen kaikkea rangaista taloudellisesti moottoripyörien rakenteluharrastuksesta.

Käytännössä usean moottoripyörän omistaminen ja niiden rakentelu tulee kuolemaan pois nykylaajuudessaan ja sen tuomat taloudelliset edut suomalaiseen yrityssektoriin ja verokertymään. Useat moottoripyörän rakentamista harrastavat ajavat yhdellä moottoripyörällä ja rakentelevat talleissaan toista, tai useampaa. Veron avulla useamman vuoden projekteista tulee väkisin taloudellisesti kestämättömiä. Merkittävää asiassa on myös se, että suomalainen moottoripyörän rakentaminen on maailmanluokan osaamista tässä käsityölajissa.

Helsingin Sanomien (1.9.2016) mukaan vero olisi todennäköisesti vuotuinen kertavero, eikä ajoneuvoa olisi mahdollista saada väliaikaisesti pois rekisteristä. Tämä tarkoittaisi sitä, ettei veroja voi saada takaisin kuten esimerkiksi harrasteautojen kohdalla.

Tänään 2.9.2016 Valtionvarainministeriöstä kerrottiin MMAF:lle että L-luokan ajoneuvojen kohdalla pienimmät moottorit vapautetaan verosta ja veron määrä tulee nousemaan moottorin tehon mukana. Arvio moottoripyöriin kohdistuvan veron määrästä on keskimäärin n. 100 – 300 euroa. Yksityiskohdat täsmentyvät valmistelun aikana.

Suomessa oli vuonna 2015 rekisterissä noin 258 500 moottoripyörää, joista läheskään kaikilla ajaminen ei ole viikoittaista, saatikka päivittäistä. Verotus tulee aiheuttamaan sen, että moottoripyöristä tullaan luopumaan kalliiden kustannusten kannustamana. Lisäksi usean moottoripyörän omistajat ovat käsittämättömässä tilanteessa harrastuksensa kanssa, varsinkin jos moottoripyörän veroa ei voi välttää ottamalla sen pois rekisteristä.

Harrastajamäärän väheneminen näkyy suoraan alalla toimivien yritysten liiketoiminnassa, joka on viime aikoinakin kärsinyt huomattavasti uusien moottoripyörien rekisteröintien vähentymisestä. Tullin ylläpitämien tilastojen mukaan moottoripyöristä kannetut verot ovat lähes puolittuneet vuodesta 2010 vuoteen 2015 tullessa. Nyt kun jo olemassa olevaa moottoripyöräkantaa ruvetaan verottamaan, niin harrastajamäärän laskiessa entisestään vaikeuksissa tulee olemaan niin uusien kuin käytettyjenkin moottoripyörien kauppiaat, moottoripyörähuollot, varaosaliikkeet, ajovarusteliikeet, pienteollisuus ja monet muut moottoripyöräharrastuksesta elinkeinonsa hankkivat. Kansantaloutta ajatellen vaikutukset voivat olla todella hurjat, ja sitä ei saada paikattua hallituksen tavoittelemalla 50 miljoonan euron verotuotoilla.

Vähimmäisvaatimuksena MMAF:n näkökulmasta on uudessa verotuksessa liikennekäytöstäpoiston onnistuminen ja veron maksaminen ainoastaan moottoripyörän käyttöajalta. Suomen Motoristit Ry:n julkaisemassa ”Moottoripyörien ajoneuvoveron vaikutusarvio” (J. Tervonen) todetaan jo vuonna 2015 että ” Valtiontalouden suunnittelussa vuosiveron tuottojen budjetointi olisi vaikeaa ja epävarmaa. Liikennekäytössä ja siten veron kohteena olevassa moottoripyöräkannassa tapahtuva muutos kausivaihteluineen supistaa uuden veron fiskaalista kertymää huomattavasti. Liikennekäytössä olevan kannan koko alkaisi elää verotuksen ehdoilla uudella tavalla, jota on vaikea ennakoida. Kannustin harkita moottoripyörien liikennekäytössä pitämistä olisi sitä suurempi, mitä korkeampi vero olisi ajoneuvokohtaisesti.”

Nyt lainsäätäjän olisi aika miettiä yhdessä sidosryhmien kanssa verotuksen valmistelua ja minimoida päätöksen negatiiviset vaikutukset kansantalouteen, moottoripyöräilyn ja moottoripyörien rakenteluun ja alan liiketoimintaan liittyen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

"Nyt lainsäätäjän olisi aika miettiä yhdessä sidosryhmien kanssa verotuksen valmistelua ja minimoida päätöksen negatiiviset vaikutukset kansantalouteen, moottoripyöräilyn ja moottoripyörien rakenteluun ja alan liiketoimintaan liittyen."
Nimenomaan kansantalouteen vaikuttaminen täytyy olla lainsäätäjän vaikuttimena sitävastoin moottoripyöräily ja sen ympärille kehittynyt "pisnes" joskus hieman kyseenalainenkin ei kyllä mitenkään vaikuta kansantalouteen. Moottoripyörät ja suuret veneet sopivat hyvin näin lama-aikana verotuksen kohteeksi ,harrastuksista täytyy myös pystyä maksamaan.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

"Suuret veneet" tarkoittavat tässä yhteydessä käytännössä kaikkia veneitä soutuveneitä ja tietenkin ahvenanmaalaisia lukuunottamatta. Mistään muskeliveneverosta ei siis ole kysymys. Todennäköisesti vähemmällä käytöllä olevia laitteita poistetaan rekisteristä, jolloin veron tuotto jää varmasti odotettua pienemmäksi.

Moottoripyörien kohdalla sama juttu. Kukaan ei ryhdy maksamaan vuosittain satasia ylimääristä siitä, että joku pyöränraato lojuu autotallissa. Ne siis poistetaan lopullisesti rekisteristä ja jälleen verottaja pettyy suurissa odotuksissaan.

Myös mönkijät, vesiskootterit ja yksityiskäytön moottorikelkat ovat samaa sarjaa. Niiden osto ja käyttö vähentyy merkittävästi, jos pelkkään omistamiseen aletaan kohdistaa suurempia maksuja.

Veron vaikutus tulee siis olemaan kansantaloutta näivettävä ja kokonaisverotuottoa pienentävä.

Voitte yhtä hyvin mätkäistä 500 euron vuosittaisen veron vaikka puusuksille tai pilkkiongille. Niitähän lojuu joka tuvassa, jolloin hyödyntämätön verotuotto on miljardiluokkaa, eikö totta? Mitä todellisuudessa tapahtuisi olisi tietenkin se, että laitteet lentäisivät nuotioon, veroja ei kertyisi ja kansalaisten tyytymättömyys omia asioitaan hoitamaan palkattuihin ihmisiin lisääntyisi, jos mahdollista.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Kyllähän on naurettavaa itkemistä alan lobbausjärjestön edustajalta.
Maassa, jossa mm. viranomaiset joutuvat verotuksellisista syistä hankkimaan mahdollisimman pieniä ja heikkotehoisia ajoneuvoja minimivarustein, on aivan turhaa itkeä moottoripyörän nimellisestä verosta.

Moottoripyörä on turhake, jolle on vaikea keksiä kovin montaa järkevää käyttökohdetta. Sen sijaan moottoripyöräilyn aiheuttamia haittoja riittää luetteloksi saakka. Vai pitäisikö puhua moottoripyörän omistajien aiheuttamista haitoista? Niistä maksettava vero ei riitä kattamaan moottoripyöräilyn aiheuttamia kustannuksia.

Melkoinen osa törkeistä liikenneturvallisuuden vaarantamisista tehdään moottoripyörillä. Kategoriaan mahtuu monenlaista keulimisesta aina järjettömiin ylinopeuksiin saakka. Jouluisen laulun "vanhakin jo nuortuu" toteutuu, kun keski-ikäistä motoristia alkaa lapsettaa liikenteessä. Pyörää on sitten aikaa ruuvailla, kun kortti on kuivumassa.

Moottoripyöräilijöiden onnettomuuksissa saamat vammat tulevat yhteiskunnalle keskimäärin kalliimmiksi kuin autoilijoiden. Osa onnettomuuksista ja loukkaantumisista on vieläpä itseaiheutettuja. Näin on toki autoilijoidenkin osalta, mutta autossa on sentään hieman peltiä suojana.

Moottoripyörien aiheuttama meluhaitta on melkoinen. Syystä tai toisesta kaupasta ostettu ja uutena melko hiljainen menopeli muuttuu yhdessä yössä hillitöntä melusaastetta tuottavaksi kuvottavaksi turhakkeeksi. Ilmeisesti motoristit kaipaavat pikkupoika-aikojen pahvilapun räpätystä polkupyörän pinnojen välissä, kun äänenvaimentimen sisuskalut perataan ensitöiksi.

Niin sanotut krossipyörät aiheuttavat melkoista vahinkoa luonnolle välinpitämättömien motoristien ajellessa maastossa. Muun muassa Petikon luonnonsuojelualueen toipumiseen moottoripyörien aiheuttamista tuhoista kuluu vuosikymmeniä. Moottoripyörien maahan kaivertamat urat ja kuopat täyttyvät nimittäin todella hitaasti.

Jos on varaa investoida tuhansia tai kymmeniä tuhansia moottoripyöräilyyn, niin kyllä siitä jää varaa maksaa muutama satanen veroakin. Jos ei ole, niin moni instanssi kiittää, jos pyörä jää talliin lepäämään.

Mikä on se paljon puhuttu moottoripyöräilijän vapaus?

Kun ensin puet yllesi vanhanajan ritarin haarniskaa muistuttavan ajoasun ja laitat päähän kypärän, voit lähteä liikkeelle. Entä sitten? Samat tiet kuin autoilla, samat rajoitukset ja samat normit säätelemässä ajamista. Kaikki on vain paljon epämukavampaa.

Ei muuta kuin veroa ja rajusti.

Käyttäjän SakariMkinen kuva
Sakari Mäkinen

Hienoa että aihe on herättänyt keskustelua. Suomessa monesti moottoripyörät mielletään harrastevälineeksi, mutta sen lisäksi EU-tasolla kaksipyöräiset kulkuneuvot ovat nähty myös osana tulevaisuuden kaupunkien ratkaisua ruuhkien vähentämisessä, ilmanpuhtauden parantamisessa ja monessa muussa asiassa.

Nyt tehty hallituksen tarjoama esitys on siinä mielessä kestämätön, että olisi sama asia alkaa verottamaan muitakin harrastevälineitä, vaikkapa laskettelusuksien omistajia, polkupyörän omistajia ja jalkapallon omistajia. Ja vielä käytöstä huolimatta. Teknisesti tietysti asia ei onnistu, mutta periaatetasolla asia on täysin sama.

Olemme aidosti huolissamme alan tulevaisuudesta tarjota elinkeino isolle osalle moottoripyöräilyyn liittyvistä elinkeinonharjoittajista.

Jos haluaa tarkastella asiaa EU:n laajuisesti niin tässä olisi pari hyvää aihepiiriä joista keskustellaan EU parlamentisssa: "European Parliament: Powered Two-Wheelers Play A Significant Role In Sustainable Mobility" (http://www.fema-online.eu/website/index.php/2015/0...) ja "Make Good Use Of The Roads: Ride A Motorcycle!" (http://www.fema-online.eu/website/index.php/2016/0...).

Moottoripyörillä sattuneet onnettomuudet ovat vähentyneet jatkuvalla trendillä viime vuosikymmenet ja viime vuosina kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat laskeneet noin kahdenkymmenen vuosittaisen onnettomuuden tasolle. Se alkaa olemaan jo todella hyvä lukema, vaikka toki jokainen tapaus on suuri menetys. Moottoripyöräiljän vammat katetaan liikennnevakuutuksesta, joka hinnoitellaan riskitason mukaan pyörätyypin, tehon, yms. perusteella, joten motoristit kattavat sen osan jo tässä vaiheessa kollektiivisesti, ilman yhteiskunnan kuluja. Aivan kuten autoilijat omasta liikennevakuutuksestaan. Kalustovauriot maksetaan vapaaehtoisesta kaskovakuutuksesta, ja siinäkin hinnoittelu tapahtuu riskitason mukaan. On todella halpoja kaskovakutuuksia ja on myös todella kalliita. Pyörätyyppiä valitessa motoristi myös vaikuttaa tietysti harrastuksen kokonaiskustannukseen.

Lisäksi moottoripyörän rakentelun osalta ongelma onkin se, että moni pyörä on vain olemassa, eikä rasita tiestöä tai muutakaan tallin sisällä parhaimmillaan vuosia viihtyen. Sellaista ei ole perusteltua verottaa.

Hienoa keskustelua! Kiitän jo tähän mennessä osallistuineita ja keskustelen mielelläni lisää aiheesta.

Käyttäjän mattivtvirtanen kuva
Matti Virtanen

Omasta puolestani:

Minulla on kaksi prätkää, vanha ja uudehko, sekä purtsikka.
Maksan veroa niistä riemusta kiljuen, ne kun ovat harrastusvälineitä, turhuuksia, oman ekoni nostattajia joiden puuttuminen ei tekisi elämästäni kärsimystä.

Olisiko blogistin mielestä parempi nostaa eläkeläisten veroprosenttia ja lääkkeden omavastuuta? Jostain ne puuttuvat eurot pitää ottaa.

Käyttäjän SakariMkinen kuva
Sakari Mäkinen

Suoraan rahalliset vaikutukset yhden tai kahden pyöränkin omistajalle eivät toki olekaan niin merkittävät, kuin mitkä ovat kokonaisvaikutuset moottoripyöräalaan ja erilaisiin elinkeinoihin sen ympärillä. Ja toki on muistettava se, että kaikille moottoripyörät eivät ole harrastevälineitä vaan saattavat olla ympärivuotisia kulkuneuvojakin.

Yksi melkoisen turha veronkevennys taisi olla valmisteveron poistaminen makeisilta ja jäätelöltä. Kuluttajan lompakkoon se tekee nykyisellään 0,2€ euron loven yhden keskihintaisen tuotteen hankkimisessa, mutta valtion kassaan vaikutus on volyymin takia huikeasti suurempi.

Vertailut toki ovat aina vaikeita, keneltä otetaan ja kenelle annetaan. 50 miljoonan euron veropottia tavoitellessa kulutkin ovat normaalia verotusta kovemmat, koska tarvitsee tehdä parannuksia rekistereihin ja verottajan kantaa uusi vero jotenkin. Liikenteen verottamisessa sama tuotto olisi ollut mahdollista tehdä vaikkapa bensiinin veroa nostamalla, jolloin se olisi tasapuolisempi liikkumismuodosta huolimatta. Sekä kannustaisi mahdollisesti myös joukkoliikenteen käyttöön kaupunkialueella.

Käyttäjän TimoJokela1 kuva
Timo Jokela

Kommenteissa on outoja viittauksia johonkin rikollisuuteen, ei motoristit tee rikoksia yhtään enempää kuin muutkaan. On rikoksia tekeviä motoristeja kuten on rikoksia tekeviä purjehtijoita pursiseuroissa jne`. sekä poliitikkoja.
Sama kaava voisi toistua, kun yksi isolla kaavoittajan tuolilla istuva huippupoliitikko sai 60 donaa `` synttärilahjaksi`` grynderiltä, niin olisivatko sitten muut vastaavat tyypit ``pikkutakki` jengejä
Silti ei puhuta pursiseuralogojengeistä eikä muistakaan, KRP. lanseerasi tämän liivijengi kummajaisotsikon jossa hyeena jahtaa sutta.

Osa kommenteista on suoraan motoristivihaajat Redneck ry:n vuosikokouksen pöytäkirjasta.

Ymmärrän että kaikkia rekisterissä olevia laitteita voi verottaa, jotka kuormittavat luontoa, mutta vero ei voi koskea kaikkia ei liikenteessä olevia moottoripyöriä, tämä päivänselvää. Tunnen rakentelijakavereita, joille on kertynyt kymmeniä pyöriä vuosien mittaan.

On pakko kuitenkin ihmetellä, että 2 miljardin suoraa tukea, 600 millin eläketukia ja 220 millin lomitustukiaisia nauttivat maatalousaparaatit, turnipsiseparaattorin generaattorit ja muut säästyvät verolta?

Myös jotkut viittasivat haittoihin, niin minä haittoihin viitaten ehdotan esim. hirviluvan satakertaistamista.
Perusteena v.2000-2008 78kpl. kuollutta tielläliikkujaa hirvi ja muissa sorkkaeläinonnettomuuksissa. Valtiokonttori lopetti v.2008 kokonaan hirvikolarikorvaukset. Hirviaidat ja merkit ym. ja niiden huolto vinguttaa raskaasti tienpitäjän peräaukista taloutta.
Lisäksi sadat ja sadat vaikeasti loukkaantuneet tässä leikissä, jossa koko maa on alistettu metsästäjien reservaatiksi. Eikä näy kouluruokalistassa hirvisoppaa?
Kaverini mökkirantaan lasautti metsästäjä molemmat piiput aurinkotuolien sekaan järveltä ollessaan sorsametsällä. Metsästäjille lisäksi tuntuva taannehtiva haittavero suurimittaisesta lyijyn kylvämisestä luontoon vuosikymmenien ajalta. Sieltä tulisi paljon veromarkkoja. Näin ihan viitteeksi.
Hallituksella ei ole myöskään bolsseja tukkia hurjia monikansallisten yhtiöiden veroseuloja, maksetaan kymmenien millien tuloksista parikyttonnia veroa ja sillä hyvä.

Ajelin jokunen viikko sitten Lapissa 2500km. Motoristit koulukiusaamista vastaan ry:n turneella, ja väitteet moottoripyörän turhakkeudesta ovat lapsellisia ja absurdeja. Hieno harrastus ja upeita elämyksiä kauniin luonnon keskellä. Paitsi vihamielisten redneck-tyyppien mielestä.
Ja kyllä Suomessa on kymmeniätuhansia ihmisiä, jotka ajavat säännöllisesti työmatkansa rätkällä, jotkut jopa talvella lisääntyvässä määrin.

Motoristit ovat parantaneet käytöstään jatkuvasti ja suurin osa haluaa pysyä terveenä usein puolisokeiden kotiloiden keskellä.
Osa vakavista onnettomuuksista johtuu kaarteessa ulosajautumisesta, mutta kyllä klassikkona vaan säilyy iänikuinen auto kääntyy eteen tai risteysalueella kolmion takaa eteen.
Jokaisen kotilokuskin kannattaisi ajaa yksi kesä vaikka skootterilla, ja kokea itse se niin monien autoilijoiden hevosennaamaisuus, kun heikommasta ei piitata ollenkaan. Katsekontaktista huolimatta ajetaan suruttomasti eteen vaikka olisi väistämisvelvollisuus. Moposällit ja tytöt tietävät tämän hyvin, käy sitä moottoripyörillekin, kun luullaan `mopoa` mopoksi.

Näillä kaavailluilla toimilla ammutaan jalkaan jo muutenkin erittäin raskaasti hinnoiteltua alaa. Kuitenkin Suomessa moottoripyörien omavalmistus ja rakentelu on erittäin korkealla tasolla ja sen ympärille kehittyneen bisneksen arvoa ja työllisyysvaikutusta ei kannata vähätellä missään nimessä. Ruotsi on tässäkin asiassa valovuosia edellä, ja Ruotsista on kannuksensa saanut Suomenkin omavalmistusharrastus. Ruotsi on moninverroin ystävällisempi maa, muussakin kuin liikennekultturissa.

On suuri vaara, että moottoripyörille tulee leijonanosa maksuun tästä kaavaillusta verosta. Nykymuodossaan se olisi törkeää riistoa, eikä täytä kohtuullisuuskriteeriä. Tämä veromalli on yhtä ällöttävä kuin yle-vero.

Veropohjaa täytyy levittää oikeasti, Alvilla, kiinteistöveroilla tai tämän veneveron tapaisilla räpellyksillä ei Suomen nykymenolla vääjäämätöntä konkkaa pelasteta, edesautetaan kyllä.

Toimituksen poiminnat