Sakari Mäkinen

Vaikuttamisen kieli muuttuu

  • Edunvalvonnan maailmaa
    Edunvalvonnan maailmaa

Mikä herättäisi nykyajan informaatiotulvassa lukemaan, keskittymään ja perehtymään tiettyyn aiheeseen? Länsimaalainen ihminen, suomalainen motoristi, vaikuttaja tai päättäjä, kohtaa nykyisellään niin paljon aiheeseen kuin aiheeseen liittyvää kannanottoa, huhuja, blogeja, uutisia, webinaareja ja ties mitä, että hänen on pakko suodattaa osa siitä pois. Kaikkeen ei ole mahdollista perehtyä, vaikka kiinnostaisikin. Se on yksinkertaisesti mahdotonta.

Oleellisia kysymyksiä jatkossa tulee olemaan myös se, että kuka sanoo. Ei pelkästään mitä sanoo. Minkälainen imago kertojalla on? Onko se luotettava? Brändi - pidänkö siitä, haluanko samaistua siihen? Haluanko kokea yhteenkuuluvuutta tällä tavoin ajattelevien ihmisten kanssa? Vai olenko sittenkin eri mieltä, ajattelenko jotenkin toisin, eikö kertoja vakuuta, vaikuttaa epäluotettavalta tai vaan katoaa muuhun hälyyn? Tämä kaikki tulee olemaan erittäin tärkeässä asemassa, kun yritetään vaikuttaa yhteisiin asioihin. Halutaan kertoa hyvistä uutisista kohderyhmälle tai halutaan vaikkapa vaikuttaa asiantuntijoina päätöksentekijöihin, sidosryhmiin ja mediaan. Kuka siinä sitten tulee onnistumaan?

Tuhannen taalan kysymys. Haluaisin ajatella, ettei se ole se jolla on paksuin lompakko ja eniten patruunoja käytettävissään, vaan se, joka tuo asiat mielenkiintoisesti esille - se joka perusteluineen, arvioineen tilanteen kehityksestä, tai sen vaikutuksesta tulevaisuuteen on kaikista konkreettisin. Sote-uudistus tuntuu olevan hyvä esimerkki siitä, miten asiat menevät vaikeiksi ja kukaan ei lopulta ole perillä siitä mitä ollaan päättämässä ja miksi. Saatika siitä, miten päätökset konkretisoituvat ihmisten arkisessa elämässä. 

Itse tarkastelen asioita usein sen kannalta, mikä olisi se lisäarvo vastaanottajalle jonka itse tarjoan hänelle vastineeksi ajasta ja asiaan perehtymisestä. Havahduin tässä taannoin siihen, että kun puhutaan erilaisten asioiden edistämisestä haluttuun suuntaan, niin "edunvalvonta" sanana on kammottava ja vanhanaikainen. Siitä tuskin kukaan innostuu, tai saa muuta mielikuvaa kuin 70-luvun savuiset kabinetit, joissa jonkin tahon etua ajettiin. Muiden kustannuksella tietysti. Mistä muusta kumpuaisivatkaan sanonnat oman edun ajamisesta kuin tämän kaltaisesta toiminnasta? 

Mikä on siis vuoden 2015 vastine "edunvalvonta"-sanalle suomen muuten modernissa yhteiskunnassa? Edes sanakirjoja kaivelemalla asia ei parane. Päinvastoin! Mitä sanoja tulevaisuuden vaikuttamisessa käytetään? Niin kirjakieli kuin puhekieli slangeineen elää jatkuvasti, mutta vaikuttamisen kieli tuntuu jääneen menneille vuosikymmenille - ehkä sinne missä suurten etujärjestöjen johtajat ovat kannuksensa hankkineet.

Mitä sinä sanoisit?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat